Diabetes

Diabetes, ook wel diabetes mellitus genoemd, is een stofwisselingsziekte waarbij het lichaam geen of minder insuline aanmaakt. Insuline is nodig om glucose te verwerken. Indien dit niet meer gebeurt, zijn hiervoor medicijnen nodig.Er zijn verschillende typen diabetes:

Diabetes type 1
Diabetes type 1 is een chronische ziekte. Het lichaam maakt helemaal geen insuline meer aan. Diabetes type I komt vaak op jonge leeftijd tot uiting, anders dan diabetes type 2. Bij diabetes type 1 zul je altijd insuline moeten spuiten.

Diabetes type 2
Bij diabetes type 2 maakt het lichaam nog wel insuline aan, maar te weinig. Daarnaast is het lichaam minder gevoelig voor insuline. Vaak komt diabetes type 2 op latere leeftijd tot uiting. Tegenwoordig krijgen echter ook steeds meer jonge mensen diabetes type 2.

Wat kan de diëtist voor u doen?

Mensen met diabetes hebben altijd een dieetadvies nodig. Op de juiste manier eten, zorgt er samen met een gezond gewicht en voldoende beweging voor dat de diabetes beter onder controle blijft. En dat is belangrijk. Want als de bloedglucosewaardes goed zijn, hebben mensen met diabetes op lange termijn een veel kleinere kans op het krijgen van slechtere ogen, hart- en vaatziekten, nierschade en voetproblemen.

Wanneer gaat u naar de diëtist?

• Is bij u diabetes type 1 geconstateerd en wilt u weten of en hoe u uw voeding moet aanpassen?
  • Heeft u diabetes type 1 en heeft u moeite met variëren in uw voeding?
  • Heeft u al langer diabetes type 1 en zijn uw bloedsuikerwaarden niet onder controle?
  • Bent u een actieve sporter en schommelt uw bloedsuikerwaarden te veel?

Zet vandaag de eerste stap naar een gezondere leefstijl

Neem nu contact op. We maken samen een plan en gaan aan de slag.